Мін'юст став партнером кампанії з платіжної безпеки #ШахрайГудбай, яку проводить Нацбанк та Кіберполіція. Вона стане продовженням першої подібної кампанії, що успішно пройшла у 2020 році.
Її мета – поліпшити обізнаність громадян та нагадати їм про основні правила безпеки під час безготівкових розрахунків, особливо в мережі Інтернет.
Під час повномасштабної війни платіжне шахрайство не зникло, навпаки спостерігалося збільшення проявів кібершахрайства та кіберзлочинності. Найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія.
Сума збитків банків, торговців, клієнтів від незаконних дій з платіжними картками за минулий рік становила понад 481 млн гривень. Це на 46% більше ніж у довоєнному 2021 році. Кількість незаконних дій з платіжними картками, за якими були понесені збитки, зросла на 8%.
У 2022 році сума середня сума однієї незаконної операції становила близько 2 200 гривень, що на третину більше ніж у 2021 році (у 2021 році – 1 600 гривень).
Водночас, якщо порахувати рівень збитків від незаконних дій із платіжними картками в загальній сумі всіх видаткових операцій з платіжними картками, то він залишився відносно низьким.
Так, на один мільйон гривень видаткових операцій із використанням платіжних карток на незаконні дії/шахрайські операції припадало 69 гривень. Це не набагато більше ніж у 2021 році (65 гривень), та свідчить про те, що минулого року сума збитків від шахрайства зростала співставно із зростанням суми операцій з платіжними картками українських банків.
За даними НБУ, 86% від загальної кількості випадків платіжного шахрайства за 2022 рік відбулися в мережі Інтернет, водночас лише 14% – через фізичні пристрої (торговельна мережа, банкомати, пристрої самообслуговування).
За твердженням Нацполіції, цього року до Департаменту кіберполіції надійшло вже понад 20 тисяч звернень громадян, з них – більше 75% щодо шахрайства в Інтернеті.
Тому під час кампанії Національний банк спільно з партнерами буде нагадувати громадянам про прості базові правила платіжної безпеки. Із основних правил – це:
Крім того, планується провести масштабну просвітницьку роботу в навчальних закладах. Із 3 квітня до 31 травня 2023 року триватимуть освітні заходи для навчальних закладів, спрямовані на підвищення рівня знань дітей та молоді з платіжної безпеки, зокрема:
Для цих освітніх заходів було створено окремий сайт, де описано детальні умови участі в марафоні та конкурсах: https://promo.bank.gov.ua/marathon-stopfraud/.
«Ми раді підтримати кампанію з протидії платіжному шахрайству, яку організовує Національний банк України. Молоді, яка активно користуються соціальними мережами та ділиться великою кількістю особистої інформації в мережі Інтернет, вкрай важливо знати про шахраїв та уникати шахрайських схем. Оскільки Україна рухається у напрямі розвитку цифрових фінансів, необхідно розуміти, як захистити дані в мережі Інтернет та перевіряти платіжні операції», – прокоментував Роберт Бонд, керівник Проєкту USAID “Реформування фінансового сектору”.
«Генеральні партнери кампанії – Міністерство юстиції України разом із системою безоплатної правової допомоги. Адже система БПД постійно отримує звернення від клієнтів, які постраждали від шахраїв, зокрема і в інтернеті. Наша мета – роз’яснити людям, як розпізнати таке шахрайство і куди звертатися за допомогою», - наголосила заступниця Міністра юстиції України Валерія Коломієць.
«До системи БПД, зокрема до контактного центру за номером 0 800 213 103 часто надходять запитання щодо того, як діяти, коли у людини зняли гроші з картки, коли вона заплатила за товар онлайн, а його так і не відправили… У таких випадках звертатись потрібно до правоохоронних органів. Наші юристи проконсультують, нададуть необхідні контакти, допоможуть скласти звернення до поліції», – зазначив директор Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.
Інформаційна кампанія триватиме до кінця року у всіх регіонах України. У її межах Національний банк разом із партнерами інформуватимуть громадян про те, як вберегтися від платіжного шахрайства, зокрема через оновлену тематичну вебсторінку (лендинг) #ШахрайГудбай із детальною інформацією про кампанію та правила поведінки у віртуальному просторі.
Національний банк проводить Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки #ШахрайГудбай разом із Департаментом кіберполіції Національної поліції України, а також за підтримки Проєкту USAID "Реформування фінансового сектору".
Генеральні партнери: Міністерство юстиції України, Безоплатна правова допомога, Держспецзв'язку, Міністерство соціальної політики, ПРОСТІР, ПриватБанк, OLX.ua, Novapay, Київстар, Lifecell, Portmone, Mastercard, YASNO – постачальник електроенергії, газу та рішень з енергоефективності, Асоціація ЄМА, ADRA Ukraine
Інформаційні партнери: Ощадбанк, Укрексімбанк, Райффайзен Банк, Укргазбанк, ПУМБ, Укрсиббанк, ОТП Банк, Сенс Банк, Креді Агріколь Банк, Кредобанк, Таскомбанк, А-Банк, Банк Восток, Банк Кредит Дніпро, МТБ Банк, Акордбанк, Банк Альянс, Ідея Банк, Правекс Банк, Банк Глобус, Комерційний Індустріальний Банк, Конкорд Банк, Банк Кліринговий Дім, Банк інвестицій та заощаджень, Радабанк, Індустріалбанк, Кристалбанк, Агропросперіс Банк, УкрБудІнвестБанк, РВС Банк, Юнекс Банк, Банк Український капітал, Банк 3/4, Мотор-Банк, Комінвестбанк, Перший Інвестиційний Банк, Полікомбанк, Банк Портал, БТА Банк, Український банк реконструкції та розвитку, Альпарі Банк, Фокстрот, Comfy, Епіцентр, ГО "ВСАД "IT-бабусі", SOCAR, WOG, Prom.ua, Visa, ВАФК