З огляду на резонансність та актуальність питань щодо установчих документів релігійних організації, а також значний суспільний інтересу сфері державної реєстрації релігійних організацій, управління культури Чернівецької обласної військової адміністрації надає наступні роз’яснення.
Перелік документів, необхідних для реєстрації статуту релігійної організації
Для державної реєстрації статуту релігійної організації необхідно підготувати наступні документи (ст. 12,14 Закону «Про свободу совісті та релігійні організації»):
- статут релігійної громади (4 екземпляри), завірені вищим єпархіальним органом, управлінням, центром тощо (якщо організація входить до перерахованих установ. Якщо організація самостійна або ж не залежна - статут достатньо завірити протоколом зібрання віруючих);
- заява на ім’я голови ОДА.
До статуту (положення) релігійної громади, додатково подаються належним чином засвідчені (нотаріально):
- протокол зібрання віруючих;
- список фундаторів (засновників) релігійної громади у кількості не менше 10 осіб;
- документ про право власності чи користування приміщенням або письмова згода власника приміщення на надання адреси за місцезнаходженням релігійної громади, зазначеним у статуті (при реєстрації статуту у новій редакції без зміни місцезнаходження – документ, що засвідчує право на адресу місцезнаходження НЕ потрібно подавати).
Примітка: якщо адреса є житлове приміщення фізичної особи, додатково подається заява від власника будинку, квартири про його згоду, що домашня адреса буде юридичною адресою релігійної організації з підписами членів родини, що зареєстровані.
Для внесення до ЄДР
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації релігійної організації як юридичної особи (новоствореної):
1. Заява форма 2 – https://minjust.gov.ua/m/zayava-schodo-derjavnoi-reestratsii-yuridichnoi-osobi-krim-gromadskih-formuvan-ta-organiv-vladi-8150
2. Статут релігійної організації. Кількість примірників – 4.
Статут релігійної організації приймається на загальних зборах віруючих громадян або на релігійних з’їздах, конференціях.
Статут релігійної організації повинен містити відомості про:
1) вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження;
2) місце релігійної організації в організаційній структурі релігійного об'єднання;
3) майновий стан релігійної організації;
4) права релігійної громади на заснування підприємств, засобів масової інформації, інших релігійних організацій, створення навчальних закладів;
5) порядок внесення змін і доповнень до статуту релігійної громади;
6) порядок вирішення майнових та інших питань у разі припинення діяльності релігійної громади.
Статут може містити й інші відомості, пов'язані з особливостями діяльності даної релігійної організації. Він не повинен суперечити чинному законодавству.
При написанні статуту необхідно враховувати вимоги ст. 88-89 Цивільного кодексу України.
З метою включення релігійної організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій Статут релігійної організації повинен містити вимоги пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
3. Протокол загальних зборів. Пропонуємо виготовити 2 примірники протоколу, один з яких подається обласній державній адміністрації, другий – залишається у релігійній організації.
У протоколі обов'язково відображаються рішення щодо:
- створення релігійної організації;
- затвердження (прийняття) статуту;
- обрання керівника громади, інших керівних органів;
- визначення 10 осіб, уповноважених представляти релігійну громаду для реєстрації статуту в органах державної влади.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу релігійну організацію
Для державної реєстрації змін до відомостей про релігійну організацію, що містяться в ЄДР, у тому числі змін до статуту (положення) державному реєстратору подаються такі документи (ч.4 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань»):
1) заява Форма 2 – https://minjust.gov.ua/m/zayava-schodo-derjavnoi-reestratsii-yuridichnoi-osobi-krim-gromadskih-formuvan-ta-organiv-vladi-8150
2) протокол загальних зборів віруючих громадян або примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення іншого уповноваженого органу управління релігійної організації відповідно до статуту про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, про місцезнаходження та про здійснення зв’язку з юридичною особою. Наприклад, рішення уповноваженого органу про обрання керівника, зміна назви, місцезнаходження тощо;
У протоколі обов'язково відображаються рішення щодо:
- затвердження (прийняття) статуту в новій редакції;
- уповноваження осіб або голови та секретаря загальних зборів на підписання статуту та протоколу.
3) рішення уповноваженого органу управління релігійної організації викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується;
4) статут у новій редакції з відміткою обласної державної адміністрації, або центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері релігії, підписи уповноважених осіб на якому засвідчені нотаріально – у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
5) документ про сплату адміністративного збору.
Станом на січень 2023 року сума адмінзбору складає 810 грн.
Платіжні реквізити: призначення платежу: за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу протягом 24 годин
Отримувач: Чернів. ГУК/ Чернівецька ТГ/ 22010300
Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37836095
Номер рахунку (IBAN): UA848999980313060170000024405 Казначейство України (ел. адм. подат.)
Код бюджетної класифікації: 22010300
Для державної реєстрації рішення про припинення релігійної організації, прийнятого її учасниками державному реєстратору подаються такі документи:
Протокол загальних зборів віруючих громадян або релігійних з’їздів, конференцій, який повинен містити рішення про:
- припинення релігійної організації;
- затвердження персонального складу комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), її голову або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), про порядок та строк заявлення кредиторами своїх вимог.
Рішення повинно бути прийнято в порядку, визначеному статутом релігійної організації, та оформлене у вигляді протоколу, що повинен містити дату та місце проведення, осіб, які брали участь, рішення про припинення діяльності релігійної організації відповідно до затвердженого статуту. Рішення про припинення діяльності релігійної організації приймається більшістю не менш як у 3/4 голосів.
- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у протоколі загальних зборів віруючих громадян або релігійних з’їздів, конференцій.
Порядок зміни канонічної підлеглості.pdf